Vakantie in Sintra Portugal & omgeving - Oktoberdots

Vakantie in Sintra

Wanneer je mij volgt op Instagram is het je vast niet ontgaan. Afgelopen week was ik op vakantie in Sintra, Portugal! En wat een vakantie was dat zeg, ik wist serieus niet dat dat deel van Portugal zo ontzettend mooi was. Eerder deelde ik al ons huisje met jullie, deze keer onze hele vakantie!

Wanneer ik zeg “hele vakantie” bedoel ik natuurlijk niet dat ik jullie ga vervelen met verhalen over onze dag van wakker worden tot slapen of met foto’s van alles dat ik gegeten heb. Ik ga jullie vooral met foto’s meenemen op onze vakantie.

Sintra ligt namelijk in een beschermd deel van Portugal en het is ZO mooi! Je ziet veel Engelse invloeden terug in de omgeving, zowel qua bouwstijl als qua tuinen en beplanting. Natuurlijk is de geschiedenis achter de Engelse bezetting geen vrolijke, maar wat er nu nog van te zien is is prachtig.

De cottage & tuin

De cottage waar wij in verbleven (klik hier voor de details) was echt fantastisch! Alles wat ontzettend goed verzorgd, de ligging was geweldig, de inrichting klopt tot in de puntjes en het uitzicht was fenomenaal! En dan heb ik het nog niet eens over het heerlijke zwembad gehad dat erbij zit. Het voelde alsof ik een weekje verbleef in de ultieme Cottagecore droom.

Dat niet alleen, de tuin staat vol met fruitbomen en -struiken waar je gewoon van mag eten. Pruimen, sinaasappels, pomelo, citroenen, aardbeien, frambozen en frambramen (ook wel logan berries genoemd). Perfect voor in je glaasje cava of sangria terwijl je ‘s avonds van de zonsondergang achter de bergen geniet.

Het stadje Sintra

Sintra zelf is een gezellig klein stadje met leuke straatjes en allerlei kleine, unieke winkels. De gebouwen zijn prachtig om te zien, maar zorg wel dat je stevige schoenen aan hebt want het is er ontzettend bergachtig. Een paar honderd meter omhoog of omlaag lopen is voor de meeste locals geen probleem, maar ik als Nederlander vond het af en toe best pittig, zeker met 30 graden.

Palacio da Pena

Wie van kastelen houdt zit met een vakantie in Sintra ook helemaal op z’n plek. Gekscherend zei ik op vakantie dat elke bergtop zijn eigen kasteel heeft. En stiekem zat ik er helemaal niet ver naast. Er staan ontzettend veel prachtige kastelen in Sintra en omgeving in allerlei stijlen. Van het gekleurde Palacio da Pena tot het stoere Castelo dos Mouros.

Tip! Als je gaat zoeken op internet wordt je helemaal bang gemaakt over de zeer beperkte parkeergelegenheden bij het paleis. Maar er waren echt veel parkeerplaatsen op de heuvel. Parkeer dus vooral niet onderaan om een (veel te dure) taxi naar boven te nemen, maar rijd gewoon naar boven. Er zijn 2 grote parkeerplaatsen vóór je het paleis bereikt. Een paar losse plaatsen recht voor het paleis en nog 1 grote parkeerplaats ná het paleis.

Het enige lastige is hoe je er komt. Google probeert je op een manier te sturen die niet kan in verband met al het eenrichtingsverkeer. Mijn gouden tip: zoek de route op via Uber, zet een paar extra navigatiepunten langs die route in Google maps en dan kom je er zonder problemen!

Castelo dos Mouros

Dit kasteel hebben we helaas niet bezocht. Er was zo veel te zien in de omgeving dat we een keuze moesten maken. Maar vanaf Palacio da Pena hadden we wel een fantastisch uitzicht op de kasteelmuren. En ik vermoed dat je vanaf Castelo dos Mouros een geweldig uitzicht hebt op Palacio da Pena!

Park & Palace of Monserrate

Nog zo’n prachtig, kleurrijk paleis is Palace of Monserrate. Ooit helemaal vervallen, maar 10 jaar geleden prachtig opgeknapt met een gigantisch landgoed er rondom heen. De bomen en platen die je op het landgoed ziet zijn echt bizar groot en er staan Monstera planten waar je alleen maar van kan dromen!

Een eindje verderop bij het paleis vandaan staat ook nog een prachtige oude ruïne waar de bomen zo mee vergroeid zijn dat ze de muren tegelijk omvertrekken en overeind houden. Het zou zo in een filmset kunnen.

Quinta da Regaleira

Quinta da Regaleira staat bekend als het mooiste kasteel van Sintra en daar ben ik het helemaal mee eens! Niet alleen het kasteel zelf maar ook de talloze bijgebouwen en torentjes zijn sprookjesachtig mooi. Je zou zo een hele dag kunnen spenderen op het landgoed.

Het toffe aan deze plek was dat ze ook een heel gaaf grottenstelsel hadden waar je gewoon in mocht! Het was echt pikdonker dus de zaklamp van je telefoon gebruiken was een must en je moet niet bang zijn voor nat haar, maar het echt onwijs gaaf om door de grotten te lopen.

En natuurlijk de “Initiation Well”, een super gave diepe put waar vroeger geheime rituelen gehouden werden. Wat die rituelen precies inhielden of waar ze voor waren is nog steeds niet bekend. Wat het wat mij betreft alleen maar nog mysterieuzer maakt. De trappen naar beneden worden onderbroken door 9 rechte stukken die vergeleken worden met Dante’s 9 circles of hell. Wat een verhalen moeten daar over te vertellen zijn!

Torre de Belém

We zijn niet de hele vakantie alleen maar in Sintra gebleven. Onderweg naar Lissabon kwamen we voorbij de Toren van Belém, ook weer zo’n prachtig bouwwerk!

Het lijkt misschien gek dat de toren zo aan de kust staat aangezien het bedoeld was om inkomende boten tegen te houden. Maar dit was niet altijd zo, ooit stond de toren in het midden van de rivier. Maar door een grote aardbeving in 1755 is de loop van de rivier veranderd en staat de Torre de Belém nu aan de kustlijn.

Dagje Lissabon

Zo dicht bij de hoofdstad moesten we natuurlijk wel een bezoekje brengen aan Lissabon. We hebben alleen de meest toeristische plaatsen bezocht, maar wat was het lekker rustig!! Echt fantastisch om met zo weinig toeristen in de stad rond te kunnen lopen. En om een drankje te kunnen doen op een rooftop terras met uitzicht over de hele stad.

LX Factory

Wat ook super tof is om te bezoeken in de LXfactory in de buurt van Lissabon. Het ligt recht onder de wereldberoemde brug van Lissabon, de Ponte 25 de Abril. Deze super hippe buurt vond ik vergelijkbaar met Camden Town, maar dan iets minder extreem. Het gebied zit vol met toffe winkeltjes en geweldige restaurants in een stoere, urban setting. Als het had gekund had ik bij elk tentje wel wat willen eten!

Palácio de Mafra

We hebben ook nog een korte stop gemaakt in Mafra om het koninklijk paleis te bezoeken. Helaas konden we niet naar binnen omdat de bibliotheek gesloten was en in het andere deel een bruiloft plaats vond. Maar gelukkig lag het gewoon op de route en hoefden we er niet voor om te rijden. De beelden aan de buitenkant van het paleis zijn sowieso het bekijken waard vond ik.

Cabo da Roca

Cabo da Roca is een mooie plaats om eventjes te stoppen met een tof uitzicht op de stoere rotskust. Ook kun je een heel mooie route langs de kust rijden van Sintra naar Cabo da Roca, maar verder is er niet zo heel veel te doen behalve mooie plaatjes schieten.

De Portugese Kust

De laatste dag hebben we nog een kort bezoekje gebracht aan Sesimbra waar we kort de zee in zijn geweest. Wij zijn sowieso meer van het “doen” dan hele dagen aan het strand liggen. En gelukkig maar! Want de meeste dagen hingen er rode vlaggen op het strand omdat de zee ontzettend wild was. Maar dat zorgde dan wel weer voor mooie foto’s.

En dat was het. Op de laatste avond hebben we lekker bij de cottage gekookt en gegeten om te genieten van onze laatste zonsondergang en toen was onze vakantie in Sintra al weer voorbij. Wat een prachtig gebied, ik kan het echt aan iedereen aanraden.

Ook als je geen fan bent van tropische temperaturen is vakantie in Sintra overigens een super goed plan. Door de ligging in de bergen heeft Sintra een microklimaat waardoor het daar vaak veel koeler is dan op andere plaatsen in Portugal. Dit zie je ook terug in de begroeiing. Aan “onze” kant van de berg zag je heel veel Engelse tuinen met gigantische hortensia’s. Terwijl je aan de andere kant van de berg vooral Mediterrane planten had.

Hopelijk vond je het leuk om mee te kijken met onze vakantie. En als je nog vragen hebt over een vakantie in Sintra, de omgeving of ons verblijf, stel ze vooral hieronder en ik doe mijn best ze te beantwoorden! Op mijn Instagram account @Oktoberdots vind je nog meer foto’s en een paar filmpjes!

OKTOBERDOTS MADE ME DO IT

Ben jij zelf aan de slag gegaan naar aanleiding van mijn blogpost en deel je het resultaat op Instagram of Tiktok? Tag me dan vooral in je post of story (@Oktoberdots op Insta & @Oktoberdotss op TikTok). En gebruik: #oktoberdotsmademedoit zodat ik jouw creaties in mijn stories kan delen!