Roadtrip door Noord-Engeland - UK rondreis - Oktoberdots

Roadtrip door Noord-Engeland

Vorig jaar mei gingen we op een van mijn droomvakanties! Een roadtrip door Noord-Engeland. En het was alles wat ik hoopte dat het zou kunnen zijn. We kregen een voorproefje van wat naar mijn mening het echte Engelse platteland is.

Ik kan lang praten over hoe mooi het was, hoeveel geweldige kastelen en dorpen we hebben bezocht, enzovoort, maar ik ga je gewoon de foto’s laten zien van de plaatsen die we hebben bezocht met een klein beetje commentaar.

Het was trouwens geen vooraf gemaakte tour, we hebben alles zelf geboekt. Van onze vlucht tot onze huurauto’s en alle hotels. Zo konden we precies gaan waar we wilden, wanneer we wilden!

Leeds

Dag één zijn we begonnen in Leeds, mijn zwager heeft ons rondgeleid en we hebben op één dag 11 km gelopen, dus we hebben VEEL Leeds gezien! Het heeft prachtige oude gebouwen en 7 geweldige arcades met al hun eigen soorten winkels. We hebben geluncht bij de Pie Minister, het is een keten, maar ze hebben echt heel goede taarten! En daarna hebben we gegeten bij Zaap, een geweldig Thais restaurant.

Knaresborough

De volgende dag gingen we naar een nabijgelegen stadje genaamd Knaresborough en het was daar zo mooi! Veel natuur, een rivier waar je een roeiboot kon huren en heel veel leuke huisjes. Knaresborough is een plek om echt te ontspannen en te wandelen, maar de stad heeft ook veel geschiedenis.

Het is de stad van de Mother Shipton-grot, een grot met een heel interessante geschiedenis. Klik hier als je daar meer over wilt lezen. We zijn de grot niet ingegaan omdat de toegangsprijs vrij hoog was, maar ik vond het heerlijk om over de geschiedenis te lezen. En er is ook St. Robert’s Cave, een andere grot met een geweldige geschiedenis. Klik hier als je geïnteresseerd bent.

Sheffield

Sheffield was de volgende plaats op onze planning. Niet echt een stad naar onze smaak, maar we moesten wat dingen kopen die we vergeten waren in te pakken en ze hebben veel winkels! Helaas regende het de hele dag, dus brachten we onze middag door in een geweldige pub genaamd “Riverside Kellham”. En daarna gingen we eten bij Pitcher & Piano waar we een geweldige vegetarische Sunday Roast hadden. Ik ben dol op het eten van (vegetarische versies van) traditioneel eten, dus yay!

York

En toen was het tijd voor York! Een stad die ik al zo lang wilde bezoeken en die niet teleurstelde. We begonnen met een bezoek aan het York Castle Museum, dat eigenlijk geen gewoon museum is. Ze hebben een hele oude versie van York van binnen gebouwd met allerlei winkels en bedrijven, zo leuk om te zien!

Daarna gingen we naar het hoogtepunt van York: The Shambles. Of gewoon Diagon Alley in het echte leven, want deze straat voelt echt magisch aan en er zijn heel veel Harry Potter-winkels. Maar ook veel andere leuke winkels zoals een curiosawinkel waar we ongeveer 2 uur verbleven. En aan het einde van de straat is een winkel die een van de beste fudge verkoopt die ik ooit heb geproefd.

We verbleven in het Staycity Aparthotel aan Paragon Street, wat ik echt kan aanbevelen. Ze hebben mooie, schone kamers, voldoende parkeergelegenheid en je loopt in een paar minuten het stadscentrum in.

Castle Howard & Durham

Op weg naar onze volgende bestemming besloten we een kleine omweg te maken en Castle Howard te bezoeken. Een geweldig landgoed met ongelooflijke tuinen, een gigantisch paleis en twee zijgebouwen die op zichzelf al kastelen zijn. We zijn het paleis niet binnengegaan omdat de toegangsprijs wederom behoorlijk hoog was, maar gewoon ronddwalen op het kasteelterrein was ook prachtig.

Onze eindbestemming van deze dag was Durham. Ik vond York prachtig, maar Durham is ook zeker een bezoekje waard! Ze hebben een prachtig kasteel dat je kunt bezoeken met een rondleiding, we mochten binnen geen foto’s maken omdat het kasteel tegenwoordig als universiteit wordt gebruikt, dus er waren studenten binnen. Maar het zag er fantastisch uit!

We bezochten ook de kathedraal die tegenover het kasteel was en toen we daar binnenliepen was ik heel, heel blij verrast. Die gangen, de grote boogramen, de oude fontein in het midden van de patio… Het was een Harry Potter filmlocatie!

Na sight-seeing gingen we naar een bar voor snacks en drankjes. Het bleek happy hour te zijn, dus bier veranderde in cocktails en we bleven de rest van de middag bij Love Revolution, drinken, snacken en Yahtzee spelen!

Ambleside

Vandaag is onze langste rit, van Durham naar Ambleside, door het verbazingwekkende Engelse platteland. Met zijn gloeiende heuvels, droge stenen muren en overal schapen was het een ongelooflijke rit.

Ambleside zelf was niet zo heel veel. Maar gelukkig is Lake Windermere heel dichtbij en namen we een boot naar het stadje aan de overkant van het meer, Bowness-on-Windermere. Deze stad heeft veel meer leven, dus als je van plan bent om deze kant op te gaan, raad ik je aan hier te blijven in plaats van Ambleside. We hadden niet veel tijd in Bowness-on-Windermere omdat de laatste boot terug naar Ambleside om 17.00 uur was, maar we hadden wel tijd om The Cornish Bakery te bezoeken en de beste cornish pastei te hebben die ik ooit heb gegeten!

Yorkshire Dales & Grassington

Het volgende op de planning was Grassington, we wisten dat deze stad niet veel meer was dan een mooi plaatje, dus maakten we een lange omweg door de verbazingwekkende Yorkshire Dales. Maar voordat we vertrokken besloten we nog een bezoek te brengen aan The Cornish Bakery en wat eten voor onderweg te halen.

Aan schapen geen gebrek vandaag! Het is geweldig dat de meeste schapen super nieuwsgierig zijn en dus altijd recht in de camera kijken wat voor een geweldige foto zorgt haha.

Grassington zelf was gewoon een mooie, rustige stad, daar was niets mis mee. We overnachtten in het Black Horse Hotel, dat een pub had, dus daar brachten we de avond door. Gewoon spelletjes spelen, bier drinken en kroeg eten.

Skipton Castle & Lancaster

Yes, weer een omweg naar een ander kasteel vandaag! Voordat we naar Lancaster gingen, bezochten we Skipton en Skipton Castle, een ander mooi, typisch Engels dorp met een geweldig kasteel. Het kasteel is meer dan 900 jaar oud en bijna perfect bewaard gebleven!

De volgende stop was Lancaster. Nu ben ik niet erg kieskeurig over onze hotels, we verbleven meestal in hotels boven pubs of andere kleine hotels. Maar deze in Lancaster was verschrikkelijk, verreweg de slechtste van onze roadtrip door Noord-Engeland. Het heet “King’s Arms Hotel” maar het enige koninklijke eraan was de ingang. Onze kamer rook naar schimmel en bleekmiddel en alles was niet alleen gedateerd, maar gewoon walgelijk. Ik laat de foto’s voor zich spreken. Ik had het idee dat we de enige gasten in dit deel van het hotel waren en ik heb geen idee waarom ze ons op een plek als deze zouden plaatsen.

Gelukkig was de rest van Lancaster erg leuk! We liepen weer naar het kasteel, maar dit was een echte rechtszaal, dus we mochten niet naar binnen. Het was echter nog steeds erg mooi. ‘s Avonds gingen we zo lang mogelijk naar de pub The White Cross om te voorkomen dat we te veel tijd in de kamer doorbrachten.

Liverpool

De voorlaatste stop van onze roadtrip door Noord-Engeland was Liverpool. Na al die kleine, oude stadjes was dit echt eens wat anders! Veel jongeren, moderne winkels en chique restaurants. We liepen gewoon de hele middag door de stad en gingen eten in dit zeer coole restaurant genaamd The Alchemist.

Chester

Een ding dat ik nog steeds wilde doen, is tijdens onze roadtrip door Noord-Engeland minstens één keer een Bottomless Brunch hebben! Ze adverteren het in bijna elke stad in Engeland, dus toen we in Chester aankwamen, hadden we eindelijk onze bodemloze brunch met onbeperkte mimosa’s bij All Bar One Chester en het was geweldig!

Na de brunch gingen we sight-seeing in Chester. Deze stad is ongelooflijk. Het is zo mooi met al zijn mooie vakwerkhuizen. Niet alleen het stadscentrum is prachtig, maar deze huizen zijn door de hele stad te vinden.

Back Home

Vandaag vliegen we terug naar Nederland. We vertrekken vanaf de luchthaven van Manchester, maar na dagen wandelen zijn we echt moe dus in plaats van Manchester een paar uur te verkennen, besloten we onze auto nog een laatste keer aan het werk te zetten en nog een keer door het platteland te rijden.

We hebben een geweldige vakantie gehad en ik hoop dat je het leuk vond om er wat meer van te zien. Misschien heb je zelfs wat inspiratie gevonden voor je eigen vakantie. Als je nog iets wilt weten over onze Roadtrip door Noord-Engeland, laat dan hieronder een reactie achter en ik zal mijn best doen om het zo goed mogelijk te beantwoorden!

OKTOBERDOTS MADE ME DO IT

Ben jij zelf aan de slag gegaan naar aanleiding van mijn blogpost en deel je het resultaat op Instagram of Tiktok? Tag me dan vooral in je post of story (@Oktoberdots op Insta & @Oktoberdotss op TikTok). En gebruik: #oktoberdotsmademedoit zodat ik jouw creaties in mijn stories kan delen!

2 Comments

1. Sylvia schreef:

We willen nog graag een keertje naar Engeland (was onze mogelijke vakantie optie voor dit jaar, vanwege de brexit) en ga deze fijne blog zeker als inspiratie gebruiken voor wat we willen doen en zien 😉

2. […] weet ik niet, maar ik ben gek op traditioneel Engelse recepten. Tijdens onze roadtrip door Noord Engeland in 2019 heb ik dan ook zo veel mogelijk Engelse gerechtjes geprobeerd en eentje daarvan was een […]